Grote crowdfund-actie Stichting Zodiac bij Collin Crowdfund biedt toekomstperspectief voor de culturele sector.

Persbericht 30 november 2020

Afgelopen vrijdag liep bij Collin Crowdfund de investeringskans voor Stichting Zodiac binnen twee uur vol. Ruim 600 investeerders brachten samen een bedrag van 450.000 euro bij elkaar. Dit was onverwacht snel voor het crowdfundplatform dat voor het eerst in zee ging met een cultureel project, een musical met een actuele boodschap van een nieuwe vrije theaterproducent.

Bij Collin Crowdfund lopen investeringskansen doorgaans binnen een uur vol, maar voor een dergelijk bedrag is dat vaak lastiger. Nu het ook nog voor het eerst om een cultureel project ging, durfde het team bij Collin hier echt niet op te hopen. “We hebben zelfs over een paar weken gesproken”, aldus Jeroen ter Huurne, Algemeen Directeur bij Collin Crowdfund. “De voorwaarden voor deze lening hadden we gunstig kunnen stellen, ook door de garantstelling van Brabant C, maar dat zoveel mensen cultuur willen steunen, is vooral in dit jaar heel mooi om te zien. En voor zover wij weten is de hoogte van het bedrag toch wel uniek te noemen voor culturele crowdfunding.”

Collin Crowdfund helpt ondernemers bij het waarmaken van hun dromen en toen Jeroen anderhalf jaar geleden in contact kwam met Peet Nieuwenhuijsen sprak vooral het actuele thema duurzaamheid van deze musical hem aan. Ook met de huidige coronacrisis bleef Jeroen in dit Brabantse project geloven, mede door de keuze voor een nieuwe theaterlocatie, de monumentale Koepel van Breda. “Zeker dit jaar is het voor culturele ondernemers niet eenvoudig en wij kijken graag, met een ondernemer die zijn nek durft uit te steken, naar wat er wél kan. Dat het Collin-platform zo ook op maatschappelijk vlak kan worden ingezet, smaakt voor ons zeker naar meer.

Als nieuwe vrije theaterproducent heeft Peet Nieuwenhuijsen, directeur bij Stichting Zodiac, zich natuurlijk wel eens afgevraagd waar hij aan is begonnen. De droom die er al zo lang was om een grote eigen musical tot uitvoer te brengen, was pre-corona al niet makkelijk. “Toen De Raad van Cultuur vorig jaar stelde dat musicals als verbreding van het aanbod ook rijkssubsidie verdienen, stemde me dat heel positief. Maar gaandeweg dit jaar, met de toekenningen binnen het nieuwe cultuurbeleid 2021-2024 en de regelingen rondom corona, bleek die insteek vanuit het Rijk helaas toch anders.

De vrije theaterproducenten kregen pas eind oktober te horen dat er voor hen een extra steunpakket van 40 miljoen beschikbaar komt. Maar bij dergelijke regelingen wordt er vooral gekeken naar eerdere omzetten of reeds gedane investeringen, dus valt een producent die net start waarschijnlijk weer buiten de boot. “Na wel verkregen steun van Brabant C en van het Blockbusterfonds zijn we heel blij dat ook deze grote stap in onze financiering, samen met deze Brabantse partner, zo goed verlopen is.” Met een script dat klaarligt, een inmiddels geformeerd creatief team, waaronder scriptschrijver Dick van de Heuvel en choreograaf Stanley Burleson, en goed verlopen audities kan de productie nu echt van start. “We hebben ondertussen al de nodige aanpassingen gedaan op de corona-maatregelen. En met dank aan de investeerders van Collin kunnen we nu ons eerste theaterspektakel, ZODIAC de musical, brengen in het voorjaar van 2021.”

Over Collin Crowdfund
Collin Crowdfund is een crowdfunding-platform dat leningen faciliteert voor het mkb voor bedragen tussen 25.000 en 2,5 miljoen euro. Sinds de oprichting in 2014 zijn er meer dan duizend leningen verstrekt, voor een gemiddeld leningbedrag van ruim 200.000 euro. Bij de strenge screening van projecten wordt er zowel naar de cijfers als naar de ondernemer gekeken. Het platform kent zo’n 25.000 voornamelijk particuliere investeerders.

Over Stichting Zodiac
Stichting Zodiac zet zich in om mensen en organisaties te inspireren tot een bewuster leven. Dit doet de Stichting sinds haar oprichting in 2020 met eigentijdse theaterproducties. Centraal hierbij staan actuele verhalen, toepassing van nieuwe technologie en een mix van toneel, muziek en dans. In het voorjaar 2021 staat de eerste productie gepland: ZODIAC de musical, een theaterspektakel in De Koepel van Breda.